نمودار قیمت ورق سیاه 1402 

نمودار قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه در بهار 1402
نمودار قیمت ورق سیاه 1402 

ورق سیاه از دسته محصولات پر اهمیت فولادی است که در ابعاد و ضخامت های مختلفی به بازار عرضه می شود و همواره نوسانات نرخ این محصول برای صنعتگران و سوله سازان بسیار پر اهمیت است. 

آهن پرایس: بررسی نمودار قیمت ورق سیاه یک فرایند مهم در تحلیل بازار است که به شما کمک می‌کند تا بهترین تصمیمات را درباره خرید و فروش ورق سیاه بگیرید از همین رو در ادامه ابتدا توضیحاتی درباره اهمیت بررسی نمودار قیمت ورق سیاه آورده شده است:

1. شناخت روند بازار: بررسی نمودار قیمت ورق سیاه به شما کمک می‌کند تا روند بازار را شناخته و درک کنید که بازار در حال صعود یا نزول است. با توجه به این اطلاعات، شما می‌توانید بهترین زمان برای خرید و فروش ورق سیاه را پیدا کرده و از نوسانات بازار بهره‌مند شوید.

2. تحلیل فنی: بررسی نمودار قیمت ورق سیاه به شما اجازه می‌دهد تا تحلیل فنی بر روی بازار انجام دهید. با استفاده از تحلیل فنی، شما می‌توانید الگوهای قیمتی و تغییرات بازار را شناسایی کنید و به این ترتیب، بهترین تصمیمات را برای خرید و فروش ورق سیاه بگیرید.

3. پیش‌بینی بازار: نمودار قیمت ورق سیاه به شما اطلاعاتی درباره روند بازار در آینده نیز می‌دهد. با تحلیل نمودار قیمت، شما می‌توانید پیش‌بینی‌هایی درباره قیمت ورق سیاه در آینده داشته باشید و به این ترتیب، خرید و فروش خود را براساس این پیش‌بینی‌ها انجام دهید.

4. مقایسه بازار: بررسی نمودار قیمت ورق سیاه به شما امکان مقایسه بازار با دیگر بازارها را نیز می‌دهد. با مقایسه بازار، شما می‌توانید بهترین بازار برای خرید و فروش ورق سیاه را پیدا کنید و بازدهی بهتری برای خود به دست آورید.

بنابراین، بررسی نمودار قیمت ورق سیاه برای هر فردی که در بازار ورق سیاه فعالیت می‌کند، بسیار مهم است و باعث می‌شود تا تصمیمات بهتری در خرید و فروش ورق سیاه گرفته شود.

ورق سیاه چیست؟ 

 این ورق از جنس فلز آهن است و در بازار به ورق آهن نیز شهرت دارد. از آنجایی که ورق سیاه نه تنها یک محصول پرکاربرد و استراتژیک است و قیمت آن بر قیمت ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی و سایر آهن آلات اثرگذار خواهد بود از همین رو به لحاظ داشتن قیمت مناسب گزینه مناسبی برای بخش های مختلف صنعت می باشد. دلیل نامگذاری ورق سیاه ظاهر آن می باشد زیرا ظاهری مات دارد.  

فرایند تولید ورق سیاه 

همانطور که در قسمت بالا نیز اشاره شد ورق سیاه ظاهری مات دارد و البته دلیل این مات بودن ظاهر ورق سیاه نیز فرایند تولید آن می باشد، چرا که طی فرایندی به نام نورد گرم ( Hot rolled mild steel) که دمای آن 1700 درجه فارنهایت است، عملیات نورد فشاری انجام می پذیرد و پس از پایان مراحل نورد، ورق در دمای محیط خنک می شود که این خنک شدن منجر به تغییر ساختار مولکولی فولاد می شود که این پدیده را نرمال شدن یا  normalizing   می گویند که منجر به افزایش شکل پذیری و مقاومت فولاد می شود. بنابراین حتی زمانی که عبارت ورق گرم بیان می شود، نیز منظور همان ورق سیاه  (black sheet iron ) می باشد. مهمترین ویژگی ورق سیاه پایین تر بودن قیمت آن نسبت به ورق روغنی می باشد و همین مناسب بودن  قیمت ورق سیاه منجر به استفاده های متعدد آن شده است.

کاربردهای ورق سیاه 


1.  سدسازی
2.  کشتی‌سازی
3.  پتروشیمی
4.  ساختمان سازی 
5.  خودروسازی
6.  ادوات کشوری
7.  سوله سازی

عوامل اثرگذار بر قیمت ورق سیاه 


عوامل متعددی بر قیمت آهن آلات و از جمله ورق سیاه اثرگذار است از جمله این عوامل می توان به نرخ سنگ آهن، قیمت شمش ، نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا و همچنین عوامل مختلف سیاسی و روند بازار فولاد در بازارهای جهانی اشاره داشت. در برخی مواقع این عوامل مختلف با هم همسو هستند و می توانند منجر به افزایش یا کاهش قیمت ورق سیاه شوند اما در برخی مواقع یک عامل اثر عامل دیگری را خنثی می نماید و ممکن است بازار در ثبات نسبی یا نوسانات جزیی بماند. در بین ورق های سیاه، قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان نسبت به سایر برندها پر مصرف تر می باشد از همین رو به تحلیل نمودار قیمتی این ورق می پردازیم.

نمودار قیمت ورق سیاه برشی فولاد مبارکه از بهار تا تابستان 1401

نمودار شیت سیاه برشی مبارکه 2میل، 1000*2000

 ورق سیاه برشی مبارکه با ضخامت 2میل و ابعاد 1 در 2 متر یکی از محصولات پر مصرف در بازار آهن آلات است. از همین رو نمودار قیمتی این محصول را در سال جاری مورد بررسی قرار خواهیم داد. در ابتدای سال جاری در 15 فروردین ماه قیمت آهن آلات با شیب تند افزایشی اعلام قیمت شد و قیمت ورق سیاه برش خورده 2 میل فولاد مبارکه با ابعاد 1000*2000 روی قیمت کیلویی 27750 اعلام شد که در این بازه زمانی نرخ دلار نسبتا روند متعادل تری داشت و 27230 تومان اعلام شد.
این افزایش قیمت در بازار آهن در بازه زمانی بود که تقاضای چندانی در بازار آهن رویت نمی شد با این وجود نبود تقاضا نتوانست به عنوان اهرمی مانع از افزایش نرخ ورق سیاه شود. 

البته یکی از عوامل افزایش قیمت ورق و سایر آهن آلات نیز در این بازه زمانی افزایش قیمت مواد اولیه بود و همزمان با افزایش نرخ مواد اولیه بازارهای جهانی نیز قیمت ها را افزایشی اعلام می کردند بدین معنی که عوامل اثرگذار در این بازه زمانی با هم همسو شده بودند. 

پس از این بازار نسبتا کاهش یافت و در یک محدوده قیمتی ریزنوساناتی را تجربه می کرد و در تاریخ 17 اردیبهشت ماه نرخ ورق سیاه برشی 2 میل مبارکه 26 هزار تومان اعلام شد که در این بازه زمانی در شرایطی که اکثر بازارها افزایش قیمت چندبرابری را اعلام می کردند اما بازار آهن آلات نسبتا ثابت بود و نرخ ارز روی کانال 28 هزار تومانی قرار داشت و ریز نوسانات افزایشی را تجربه می کرد. 

پروفیل دریک ماهه 15 فروردین تا 15 اردیبهشت ماه کاهش 1.4 درصدی را تجربه کرد اما در 17 اردیبهشت ماه بر خلاف سایز بازارهای فولادی ، نرخ پروفیل تمایل به افزایش داشت. یکی از این عوامل موثر رشد قیمت ارز و جهش روزافزن نرخ تورم است که نه تنها بازار آهن که همه بازارها را تحت تأثیر قرار داده و شاهد افزایش قیمت‌های چندین برابری هستیم که نمونه اخیر آن افزایش قیمت مواد غذایی بود که در این تعطیلات رقم خورد.

در 16 خرداد ماه نرخ ورق سیاه برشی مبارکه مطابق نمودار بالا 24150 تومان اعلام شد، در واقع طی یک ماه نرخ ورق سیاه اصلاحات زیادی را تجربه کرده تا به این رقم رسیده است و در در این بازه زمانی نرخ دلار نیز تا مرز 32 هزار تومان رسید و مجددا عقب گردی به کانال 31500 داشت. افزایش ناگهانی قیمت روزانه آهن‌آلات آغاز شد و اغلب مبادی فروش محصولات خود را با افزایش حدودی ۳۰۰ الی ۵۰۰ تومانی اعلام قیمت کردند.

این افزایش قیمت که از پیش تعیین شده و هدفمند بود به طور کلی  غیراصولی و غیر کارشناسی است و منجر به برهم زدن توازن بازار و عوامل اثرگذار بر بازار آهن می شود.قیمت روز ورق سیاه مانند سایر محصولات دیگر به طور میانگین با افزایش ۲۰۰ تومانی همراه بود.افزایش قیمت‌ها در شرایطی بود که غالب فاکتورهای تعیین‌کننده چه در بازار داخلی و چه بازار خارجی، نشان از کاهش و ثبات قیمت آهن دارد.

از 16 تا 21 خرداد ماه نرخ ورق سیاه افزایشی بود اما بعد از این بازه زمانی در سرازیری کاهش قیمتی قرار گرفت و در تاریخ 15تیرماه قیمت ورق سیاه برشی 22600 اعلام شد و این نشان دهنده شیب کاهشی نرخ آهن آلات در سال 1401 می باشد. در اواسط تیرماه نرخ دلار در کانال 31هزار تومانی در رفت و برگشت بود و در نهایت روی 31هزار و 500 تومان قرار داشت. در این بازه زمانی نرخ آهن آلات کاهش تدریجی را تجربه می کرد و اکثریت محصولات فولادی در این بازه زمانی 100الی 300 تومان کاهش داشتند. 

اکثر تولیدکنندگان ورق های بازار ورق های گرم و همچنین ورق های سرد نیز در این زمان کاهش 100 الی 200 تومانی را اعلام داشتند. در این زمان عملکرد بورس کالا نیز به گونه ای بود که مطابق سازوکاری که از این سازمان انتظار می رفت عمل نکرد چرا که بورس کالا باید محلی برای تعیین نرخ پایه محصولات فولادی بر اساس میزان عرضه و تقاضا باشد اما متاسفانه با کم و زیاد کردن حجم عرضه ها جو روانی بهم میخورد و بعضا این حس القا می گردد که کمبود محصول در بازار موج میزند و از سوی دیگر برخی شرایطی که برای معاملات تعیین می شود از جمله خریداعتباری و نقدی، تعیین سقف خرید برای هر کدمعاملاتی منجر به برهم خوردن نظم بازار می شود. 

نمودار  قیمت شیت برشی 3میل مبارکه ،1500*6000

نمودار شیت برشی 3میل، 1500*6000

نوسانات و تغییرات نرخ قیمت در سایزها و برندهای مختلف نسبتا مشابه است در این نمودار ورق سیاه برشی مبارکه با ضخامت 3میل و ابعاد 1500*6000 را مشاهده می فرمایید و دقیقا شروع سال قیمت این محصول از 28هزار تومان شروع شده و روند ریزنوسانات افزایشی را در برخی ماهها داشته اما به طور کلی پس از گذشته 5ماه از سال جاری اصلاح قیمت تا جایی پیش رفته که کف قیمتی روی 20 هزار تومان قرار گرفته و این در شرایطی است که تقاضای چندانی همچنان در سمت خریدار نیست. 
 

نمودار  قیمت ورق فابریک 10میل اکسین ،2000*6000
 

نمودار ورق فابریک اکسین 10 میل،2000*6000 . آهن پرایس

نمودار قیمت ورق سیاه برشی 2میل مبارکه، 1250*2500

شیت برشی 2میل ، 1250*2500 مبارکه

 

بررسی نمودار قیمت ورق سیاه در بهار 1402

 

بازار آهن و فولاد در کلیه زیرمجموعه‌های داخلی در ابتدای سال 1402 روند کاهشی داشت و بر مبنای نمودار قیمت ورق سیاه در سه ماه اخیر، نرخ انواع ورق گرم رو به اصلاح بود، به طوری که در نیمه فروردین قیمت ورق سیاه به کمترین قیمت در سال جاری رسید.

به این صورت که قیمت ورق سیاه 2 میل فولاد مبارکه با ابعاد 1250*2500 در نیمه فروردین در هر کیلو به 34 هزار و 500 تومان رسید درحالی که اواسط زمستان 1401 نرخ این محصول حدود 46 هزار و 700 تومان اعلام می‌شد.

با اتصال گاز واحدهای فولادی که در زمستان قطع شده بود، برخی کارخانه‌های آهن اسفنجی به مدار تولید بازگشتند و به همین ترتیب شاهد افزایش حجم مواد اولیه در بورس و کاهش قیمت این محصول بودیم که اثرات آن به مراتب در قیمت محصولات پایین‌دست زنجیره فولاد مشهود بود.

اما طولی نکشید که این روند معکوس شد و دوباره بازار ورق سیاه در مسیر افزایشی قرار گرفت؛ از محرکه‌های اصلی افزایش قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه در ماه اردیبهشت گشایش عرضه‌های اعتباری و کاهش پیش‌دریافت این عرضه‌ها به 10 درصد، کمبود شمش نوردکاران، قیمتگذاری دستوری محصولات بورسی و افزایش نرخ دلار تا 56 هزار تومان را می‌توان نام برد که در کنار برکناری وزیر صمت به آشفتگی بیشتر بازار آهن و افزایش قیمت ورق گرم دامن زده شد.

در نتیجه این عوامل قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه 2 میل در نیمه اردیبهشت در مرز 40 هزار تومانی قرار گرفت اما از هفته‌های اخیر اردیبهشت تا پایان خرداد این نوسانات فروکش کرد و اوضاع بازار نسبتا آرام و ثابت گزارش شد.

به طوری که قیمت روز ورق آهنی مبارکه از ابتدا تا انتهای فصل بهار نوسانات چشمگیری تجربه نکرد و بین دو کانال 37 و 36 هزار تومانی در نوسان بود که عمده‌ترین عامل این ثبات ارسال پالس مثبت اخبار سیاسی که به کاهش نرخ دلار منجر شد و همچنین برخی محدودیت‌های اعمال شده توسط بازارساز که در جهت کنترل بازار بود، به شمار می‌رود.

گفتنی است انتظار می‌رفت با شروع قطعی برق فولادسازان در نیمه خرداد قیمت ورق سیاه افزایشی شود اما زور اخبار مثبت سیاسی مانند توافقات ایران با سایر کشورها و آزادسازی ارز بلوکه شده ایران به خبر قطعی برق چربید و نوسان قابل توجهی در بازار آهن رخ نداد.

با بررسی رویدادهای سیاسی و قوانین موجود در بازار و مطابقت آن با نمودار قیمت ورق سیاه در سه ماه نخست سال جاری می‌توان گفت الگوی رفتاری ثابتی از بازار استنباط می‌شود که چه برای خریدار و چه برای فروشنده مفید است و می‌توانند بهترین زمان ممکن را برای تهیه محصول مورد نیاز خود انتخاب کنند. گفتنی است علاوه‌بر نمودار قیمت ورق سیاه، نمودار کلیه محصولات فولادی در بازارهای زمانی مختلفی بر روی وبسایت آهن پرایس قرار دارد که می‌توانید از آن بهره ببرید.

انتشار مطالب این سایت با ذکر منبع و درج لینک آزاد است.

امتیاز به این مطلب:
امتیاز: 5 از 5 - 4 رای

اشتراک گذاری:

ثبت نظر جدید

یک آواتار برای خود انتخاب کنید:

نظرات کاربران (16)

  • نمودار قیمت ورق
    نمودار قیمت ورق1402/03/08 - 14:24 پاسخ

    کاش نمودار قیمت ورق رو برای سال 1402 هم اپدیت کنید. ممنون از سایت خوبتون

  • قاعنات
    قاعنات1401/05/23 - 15:20 پاسخ

    قیمت ورق گیلان چقدر بالاتر رفته؟

  • مددی
    مددی1401/05/23 - 10:09 پاسخ

    سلام کم ترین ضخامت ورق سیاه گیلان چند هست؟

    • افشاریان
      افشاریان1401/05/23 - 11:23

      ضخامت 2 میل کمترین ضخامت تولید شده در کارخانه گیلان است.

  • یادگاری
    یادگاری1401/05/23 - 10:05 پاسخ

    قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه افزایشی است یا کاهشی؟

  • معصومی
    معصومی 1401/05/23 - 10:05 پاسخ

    تفاوت قیمت شیت برشی با شیت فابریک چند تومنه؟

    • فراهانی
      فراهانی1401/05/23 - 11:20

      قیمت ورق سیاه شیت برش خورده قطعا خیلی کمتر از ورق فابریکه فکر کنم حدودا 2 /3هزار تومن روی هر کیلو باشه

  • ابراهیمی
    ابراهیمی1401/05/23 - 10:05 پاسخ

    قیمت شیت برشی ورق اکسین 1.5*6 در صورت موجود اعلام بفرمایید.

    • رضایی
      رضایی1401/05/23 - 11:23

      قیمت ورق سیاه رو از رو سایت آهن پرایس با ضخامتای مختلف شما میتونید ببینید

  • سها کرمی
    سها کرمی 1401/05/23 - 09:59 پاسخ

    قیمت ورق سیاه اکسین امروز افزایشی بوده یا کاهشی؟

  •  سجادی
    سجادی 1401/05/23 - 09:59 پاسخ

    ورق سیاه فولاد مبارکه اگر تناز پایین بخوام خریداری کنم ار خوده کارخونه برام ارسال میکنید یا تهران من کرمانشاه هستم

    • بقایی
      بقایی1401/05/23 - 11:18

      از تهران براتون ارسال میشه

  • رادین
    رادین1401/05/23 - 09:49 پاسخ

    قیمت ورق اهن اصفهان به نسبت ورق اهن قطعات چرا انقدر تفاوت داره؟

    • رجب زاده
      رجب زاده 1401/05/23 - 11:25

      تفاوت قیمت به دلیل کیفیت میباشد کیفیت ورق مبارکه اصفهان ازورق قطعات خیلی بیشتره

  • غفاری
    غفاری1401/05/23 - 09:32 پاسخ

    سلام، قیمت ورق سیاه اکسین رو میخوام

    • میرزایی
      میرزایی1401/05/23 - 11:24

      قیمت حدودی بین رنج 25000 تا 28000 است